منتدانا أسلامى سنى هدفة الدعوة الى الله من الكتاب والسنه بفهم سلف الأمه ....
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أهلا بكل الزوار الجدد نتمنى أن تشاركوا معنا بمواضيعكم المميزة التى تخدم الدين سائلين الله أن يوفقنا وأياكم الا ما يحب ويرضى ( العائد التائب لله )

يجعلها فى ميزان حسناتكم وأن تكون لكم صدقة جارية
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

أهلا بكل الزوار الجدد نتمنى أن تشاركوا معنا بمواضيعكم المميزة التى تخدم الدين سائلين الله أن يوفقنا وأياكم الا ما يحب ويرضى ( العائد التائب لله )

يجعلها فى ميزان حسناتكم وأن تكون لكم صدقة جارية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

& ((((( & شباب.......... الصحوة & ))))) &

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته: أسرة منتدى الخليه الشبابيه

أخوانى وأخواتى هذا المنتدى أنشئ لخدمتكم  فساهموا معنا للنهوض به  ونشرة فى جروباتكم على الفيس بوك لتكون لكم صدقه جاريه فى حياتكم وبعد مماتكم
 سائلين الله أن يجعل هذا العمل خالص لوجهه الكريم.

كيف نتوب ..؟

كاتب الموضوعرسالة
nannou

كيف نتوب ..؟ Images19
الحسنات : 111
النشاط : 0

كيف نتوب ..؟ Empty
مُساهمةموضوع: كيف نتوب ..؟   كيف نتوب ..؟ Icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 30, 2011 11:30 pm

نسأل الله أن يتوب علينا و على عصاة المسلمين ..
أولا لكي نتوب شروط التوبة محفوظة :
...
1_الإقلاع عن الذنب
2- الندم على ما فات
3- العزم على عدم العودة
4-رد المظالم

أول شرط من شروط التوبة :
الإقلاع عن الذنب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
ياما ناس لما تقوله بطل سجاير يقول لك لما ربنا يتوب عليا ..!!
بطل و يبقى ربنا تاب عليك ..!!
صلي .. لما ربنا يهديني ..!!
صلي و يبقى ربنا هداك ..!!
إلبسي الحجاب .. : لما ربنا يأذن ..!!
إلبسي و يبقى ربنا أذن ..!!
هي دي القضية .. هي دي القضية إن الناس فاهمة غلط .. معنى إن ربنا يتوب عليه إنه يصبح كدة و يلاقي نفسه ما بيدخنش .. طب إزاي ..؟!
مش ربنا جعل لك إرادة ..؟! ... و ربنا جعل لك مشيئة ؟! ... و ربنا جعل لك رغبة ..؟!
و ربنا جعل لك حركة تقدر تعمل بيها ..؟!
الله عزيز .. لا يقبل إلا من يُقبِل عليه ..! .. إفهم دي .. لازم تقرب عشان يقرب لك .. عشان كدة إنت سمعت معايا قول الله عز و جل في الحديث القدسي : (( من تقرب إلي شبراً تقربت إليه ذراعاً و من أتاني يمشي أتيته هرولة )) ... لازم تيجي عشان يجيلك ... لازم تقرب له عشان يقرب لك ..
لازم تعمل له عشان يرضى عنك .. كما في الحديث .. حديث الثلاثة نفر في الصحيح عن أبي واقد الليثي قال : « إن رسول الله صلى الله عليه وسلم بينما هو جالس في المسجد والناس معه إذ أقبل ثلاثة نفر، فأقبل اثنان إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وذهب واحد، قال: فوقفا على رسول الله صلى الله عليه وسلم، فأما أحدهما فرأى فرجة في الحلقة فجلس فيها، وأما الآخر فجلس خلفهم، وأما الثالث فأدبر ذاهبا، فلما فرغ رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ألا أخبركم عن النفر الثلاثة ؟ أما أحدهم فآوى إلى الله فآواه الله، وأما الآخر فاستحيا فاستحيا الله منه، وأما الآخر فأعرض فأعرض الله عنه.

هي كدة ! .. بتتعامل مع رب عزيز .. قال الله (( نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ)) ..
لازم كدة ..تأوي إلى الله لكي يؤويك .. و تقترب منه لكي يحميك .. و تستعين به لكي يعينك .. و تتودد إليه لكي يحبك .. لازم ..
يبقى الشرط الأول الإقلاع .. واخد بالك معايا من كلمة الإقلاع .. النهاردة بيقولوا على الطائرة لما تيجي تطير يقولوا عليها إيه " الإقلاع " .. أهو أن عايزك تقلع يعني تطير .. ترتفع عن السفاسف .. ترتفع عن الهموم .. ترتفع عن المعاصي ... ترتفع عن الذنوب .. ترتفع عن الشهوات .. تعلى شوية عن الأشياء التي تلصقك بالأرض ..!!
ترتفع لأن الله جل جلاله مستوٍ على عرشه فوق سماواته لذلك قال صلى الله عليه و آله و سلم "إنك ما سجدت لله سجدة إلا و رفعك بها درجة " .. "واسْجدْ واقْتربْ " .. نعم أول حاجة الإقلاع .

ثاني شرط من شروط التوبة
العزم على عدم العودة ..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
يبقى أول حاجة تبطل سجاير ، إلبسي الحجاب ، إبدأ صلي ، بطل تنظر إلى النساء المتبرجات ... إبدأ على طول إنك تسيب الذنوب .. إنك تبقى تائب داخل على التوبة و إنت مصمم مش هازني تاني .. مش هأرجع للسجاير أبداً و لو قطعوني حتت و لو روحي طلعت على سيجارة برضوا مش حأشربها .. مش هكلم بنات مش محارمي .. مش هعمل تشات مع بنات على النت ووووو وانتو عارفين بقى بيحصل ايه دلوقتي على النت حتى الزنا بقى على النت .. مش هأغضبك يا رب خلاص .. عزم ..
كثيير من الناس يبدأ يتوب مثلا يبطل تدخين و يقول بس أنا عارف أنا هارجع له تاني مش هأقدر .. بيرجع ... كثير من الناس بيصلي و يقول بس أنا عارف إن أنا ما بستمرش أنا عارف نفسي بأرجع تاني فما بيستمرش .. لا إبدأ و كلك عزم على أنك لن تعود ..
شرط في صحة التوبة إنك تعزم

ثالث شرط من شروط
التوبة الندم ..
ـــــــــــــــــــــــــ
الندم توبة ... اللي ما بيندمش عاللي فات بيرجع له تاني ..
إزاي أندم .. إن أنا أعتبر إن كل اللي كنت عليه قبل كدة باطل و زور و قذارة .. لازم ..
اللي يقول أنا كنت برضوا كويس ما كنتش بعمل حاجة وحشة هيرجع للوحاشة تاني ..
لازم تعتبر إن كل اللي كنت عليه سيئ و قبيح فتندم ..
إمتى تندم ..؟! .. لما تحس بحمال و و لذة و حلاوة و جلال و متعة ما أنت عليه بعد التوبة .. لما تحس بالحلاوة الجديدة .. تندم تقول يااااه يا خسارة كل دقيقة بعدتها عن ربنا ..!! .. يا مية خسارة على كل لحظة ما كنتش أعرف فيها ربنا .. ما كنتش أعرف فيها ربنا .. ما كنتش مقرب فيها لربنا .. تندم
إزاي تندم .. لما تحس بحلاوة اللي إنت عليه فتندم على اللي فاتك مع الله ..

{أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَى علَى مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ{56} أَوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ هَدَانِي لَكُنتُ مِنَ الْمُتَّقِينَ{57} أَوْ تَقُولَ حِينَ تَرَى الْعَذَابَ لَوْ أَنَّ لِي كَرَّةً فَأَكُونَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ{58} "

.. تندم و تندم من قلبك ...

الشرط الرابع رد المظالم ..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
إن كل اللي غلطت في حقه.. أخدت حاجة من حقه ترجعهالوا ودة أول طريق التوبة ...

كيف نتوب : بالأربعة دول .. ثم تبدأ تبدل سيئاتك حسنات ... لازم تستحدث بعد التوبة أعمالاً صالحة ..
قال الله "إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا "
.. لازم تعمل .. كتير من الناس اللي بيتوبوا و يتوب ما يعملش مش هينفع هيرجع للذنوب تاني لازم يتوب و بعد ما يتوب يعمل عمل صالح .. لازم .. قال تعالى " وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَـنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى "
نسأل الله أن يرزقنا هذه الأربعة .. أن نتوب و نؤمن و أن نعمل صالحاً فيرزقنا الهداية ..

كيف نتوب ..؟
صفحة 1 من اصل 1